Mover

”Det kostar mycket att åtgärda en fellevererad beställning, även till våra butiker. Dessutom är det irriterande både för gästerna och oss när vi inte kan hålla den leveranstid vi lovat. Med RFID kan vi undvika att detta händer.”

Kim Andre Nilsen
Logistics Manager, XXL

 

På XXL, där de använder ordet ”gäster” istället för ”kunder”.

XXL: RFID-teknologi eliminerar risken för felleveranser och ökar kundnöjdheten

Den stora, nordiska sportåterförsäljaren XXL använder RFID-etiketter när de skickar paket till sina butiker i Norge. XXL:s Logistics Manager, Kim Andre Nilsen, delar här med sig om hur denna RFID-teknik säkrar att paket skickas till rätt affär, eliminerar manuella skanningsrutiner, förbättrar kundupplevelsen, snabbar på leveransen och mycket mer.

Sedan våren 2018 har XXL använt RFID-etiketter på små paket som skickas från deras lager i Oslo till kunder i Norge med Posten/Brings tjänst ” pakke i postkassen” ( paket i brevlådan), Kim Andre Nilsen, Logistics Manager på XXL, ville även förbättra leveranskvaliteten på onlinebeställningar där kunderna väljer att ”hämta i butik”, samt automatisera rutinerna för förberedelse och försändelse av dessa beställningar från lagret till XXL:s butiker i Norge. Automatiseringen ska inte bara säkra att kundernas beställningar kommer fram till rätt butik, utan även eliminera många manuella skanningsrutiner som både är tidskrävande och potentiella felkällor.

”Det kostar mycket att åtgärda en fellevererad beställning, även till våra butiker. Dessutom är det irriterande både för gästerna och oss när vi inte kan hålla den leveranstid vi lovat. Med RFID kan vi undvika att detta händer” säger Kim Andre Nilsen, Logistics Manager på XXL, där de använder ordet ”gäster” istället för ”kunder”. Kim fortsätter:

”Vi kör bara en pall med paket med RFID-etiketter under RFID-skannern här på lagret innan vi skickar den till butiken. RFID-skannern skannar alla paket på pallen på en och samma gång, och paketen registreras, valideras och statusuppdateras automatiskt. På så sätt ser vi direkt om det finns paket på pallen som inte hör hemma där. Det minskar antalet felleveranser och ger en snabbare leverans.

Det är inte bara på lagret som XXL märker av fördelarna med RFID-etiketterna, utan även i XXL:s butiker och hos kunderna.

XXL:s lager:

  • Registrerar, validerar och statusuppdaterar automatiskt alla paket på pallen på en och samma gång innan den lämnar lagret.
  • Eliminerar tid som spenderas på manuell skanning samt potentiella fel i leveranshanteringen.
  • Snabbare hantering av paket.

 XXL:s butik:

  • Registrerar, validerar och statusuppdaterar automatiskt alla paket på pallen på en och samma gång när den ankommer till butiken.
  • Ger mer tid till att hjälpa kunderna i butiken.
  • Snabbare aviseringar till kunden om att deras paket är redo för upphämtning.

Kund:

  • Förbättrad spårning.
  • Snabbare aviseringar till kunden om att deras paket är redo för upphämtning.
  • Snabbare leverans.

Det är i samarbete med Lyngsoe Systems och Consignor som XXL har implementerat RFID-tekniken i sitt leveranssystem.

Så här fungerar det
XXL använde sig redan av Consignor för utskrift av etiketter och när Consignors Country Manager, Henning Backe, berättade för Kim Andre Nilsen om Lyngsoe Systems, som levererar RFID-tekniken,  tvekade han inte att prova den nya tekniken. Consignor samarbetar med Lyngsoe Systems, som erbjuder validering av utskrivna paket-ID från Consignor. Så här ser leveransprocessen med RFID-etiketter ut på XXL:

  1. XXL bokar försändelsen och skriver ut en RFID-etikett via Consignor.
  2. XXL sorterar paket med RFID-etiketter efter destination.
  3. XXL skannar hela pallar med paket med RFID-etiketter med en RFID-skanner på lagret och uppdaterar paketets status.
  4. Lyngsoe Systems validerar paketets destination och hittar paket som inte hör hemma på pallen.
  5. XXL skickar paket direkt till sina butiker, där pallarna skannas och de individuella paketen automatiskt registreras, valideras och statusuppdateras.

Henning Backe, Country Manager på Consignor, är glad att de lyckades uppfylla XXL:s önskan om RFID.

”Under de senaste åren har det pratats mycket om att använda RFID inom transport och logistikbranschen. Idag är även företag med leveransbehov intresserade av att använda RFID-teknik. Tillsammans med Lyngsoe Systems levererar Consignor en RFID-lösning som enkelt kan implementeras i leveransprocessen.

XXL:s framtida planer för RFID sträcker sig långt över paket i brevlådan och butiker.

”I framtiden kommer vi även skicka ännu fler paket med RFID-etikett, även till andra länder. Snart kommer alla paket på vårt lager i Oslo att ha RFID-etiketter och skannas med RFID-skanner innan de lastats på bilarna. RFID-tekniken försäkrar leveranskvaliteten, och leveransen är nyckeln till framgång inom e-handel” sammanfattar Kim Andre Nilsen.


Text av Consignor, news@consignor.com

Vi kommer att hålla dig uppdaterad inom ämnet leverans. Följ Consignor på linkedin logo

Mer om XXL

  • XXL har lager i Norge och Sverige, men för tillfället är det endast i Norge som RFID-etiketter används.
  • XXL har 34 butiker i Norge, 25 i Sverige, 15 i Finland och 4 i Österrike.
  • XXL skickar 1 500–2 000 paket med RFID-etikett varje dag från lagret i Oslo.
  • XXL använder Consignor för att skriva ut etiketter, skapa försändelser, skicka aviseringar till kunder, spåra leveranser och Consignors Scan App för att skanna paket som ska hämtas i butik.
  • Consignor finns installerat på XXL:s lager och i deras butiker.

Mer om RFID
RFID står för Radio Frequency Identification (radiofrekvensidentifiering) och är en trådlös teknologi som använder elektromagnetiska fält för att överföra data, vilket gör det möjligt att identifiera och spåra objekt. När det kommer till försändelser är det möjligt att placera ett RFID-chip i fraktsedeln. När RFID-skannern kommer nära paketet registreras chippet automatiskt och uppdateras med EDI-data om försändelsen. På så sätt behöver du inte skanna paketen för hand. När en RFID-etikett har skannats kan du lägga till händelser i försändelsen, som ”paketet har skickats”, och skicka en notifikation till mottagaren på samma gång.

Consignor