Mover

Utan Consignor skulle det ha varit betydligt svårare och mer kostsamt för oss att fortsätta växa och expandera till nya marknader.

Rasmus Krath
Commercial Director, Unoliving

 

 

 

Unoliving – Consignor gör det möjligt för oss att expandera till nya marknader

Unoliving.com är en onlinebutik som säljer danska möbler och heminredning vars utveckling har varit snabb sedan den grundades för fem år sedan. För att kunna bibehålla den snabba tillväxthastigheten har det varit nödvändigt att automatisera leveranshanteringen och samtidigt sänka fraktkostnaderna. Det lyckades de med i samarbete med Consignor.

Onlinebutiken specialiserar sig på att sälja möbler i många olika prisklasser och kvaliteter direkt från tillverkarna till konsumenter i Danmark och Norge. Konceptet togs emot väl och det lilla företaget började växa snabbt och har idag ett sortiment på mer än 10 000 olika produkter från cirka 60 olika leverantörer.

Den snabba tillväxten gjorde att företaget plötsligt behövde hantera en mycket stor mängd leveranser. Commercial Director Rasmus Krath säger: ”Tidigare skickade vi en lång lista med beställningar till leverantörerna som lastade alla de beställda produkterna på en pall som de skickade till Danmark. I Danmark packade en lagerarbetare om pallarna för varje individuell kund, satte på fraktetiketter och skickade dem till kunden.”

Det resulterade i att företaget upplevde en ökning av antalet fel, ofta när det gällde produkter som bestod av flera förpackningar, som till exempel hyllsystem. Dessutom ökade risken för skador under transporten på grund av den komplicerade hanteringsprocessen. ”Hanteringen av fraktrelaterade problem tog upp värdefulla resurser som vi istället hade kunnat lägga på utvecklingen av verksamheten.”, tillägger Rasmus Krath.

Det innebar också en extra utmaning för Unoliving att vissa av deras leverantörer runtom i världen är små familjeföretag utan tillgång till digitala order- och leveranshanteringssystem.

Consignor automatiserar delivery management
Därför ville Unoliving implementera ett Delivery Management-system och valde att börja samarbeta med Consignor som nu tar hand om företagets leveranser i en unik uppgörelse.

Unoliving använder Consignor On-Premises, som är helt integrerat i deras eget ordersystem. När en beställning kommer in i systemet skickas automatiskt all nödvändig information om frakten till leverantören, som har sin egen Consignor-plattform i form av den webbaserade lösningen Ticket. Därifrån väljer leverantören att automatiskt skriva ut fraktetiketter eller få orderdata i PDF-format eller via e-post för att vid behov skriva ut dem på egen hand. Systemet är en plug-and-playlösning som fungerar för både små och stora leverantörer. Det är dessutom lätt att ansluta nya leverantörer till systemet.

Rasmus förklarar att den här lösningen har gjort det möjligt att finjustera Unolivings sortiment och göra det ännu mer unikt, eftersom de nu kan ta in produkter från mycket små leverantörer och yrkesmän som tidigare inte var tillgängliga på den danska marknaden.

Investering i framtida tillväxt
”Consignor har inneburit en investering för oss och både Consignor och vi har lagt ner mycket tid och arbete på att hitta rätt lösning. Men nu har vi kommit fram till en lösning som är helt anpassad till våra behov och som är integrerad med alla system. Det gör det möjligt för oss att växa samtidigt som kostnaderna för delivery management hålls på en rimlig nivå”, förklarar Rasmus Krath innan han fortsätter: ”Utan Consignor skulle det ha varit betydligt svårare och mer kostsamt för oss att fortsätta växa och expandera till nya marknader.”

Till dags dato har Unoliving börjat använda Consignor med 13 av sina 60 leverantörer, och de planerar att göra samma sak med ytterligare 30. Övriga leverantörer har egna system för delivery management.

”Systemet är mycket pålitligt. Det minskar risken för fel i leveransprocessen orsakade av den mänskliga faktorn. Om en fraktetikett försvinner kan leverantören hitta försändelsen i sin Consignor-lösning och skriva ut en ny på egen hand”, säger Krath.

Minskning av antalet fel och snabb leverans med Consignor
Han säger också att Unoliving tack vare Consignor kan ge bättre kundservice och samtidigt sänka kostnaderna. ”Uppskattningsvis har felkvoten för leveranser gått ned till en tiondel av vad den var tidigare, samtidigt som leveranstiderna är betydligt kortare. Totalt har vi sparat in 10–15 % av kostnaderna för delivery management”, säger Krath.

Företaget har stora framtidsplaner och Commercial Director Rasmus Krath förklarar sammanfattningsvis: ”Nästa steg för Unoliving.com är att expandera till nya marknader – med Consignor och deras enorma transportörutbud är leveranshanteringen redan ordnad.”


Text av Consignor redaktionen, news@consignor.com

Vi kommer att hålla dig uppdaterad inom ämnet leverans. Följ Consignor på linkedin logo google plus logo

Unoliving

  • Grundades 2012 i Århus i Danmark
  • Unoliving.com har 11 anställda
  • Säljer möbler och heminredning till konsumenter i Danmark och Norge
  • Mer än 10 000 artikelnummer i alla prisklasser och kvaliteter
  • Bland leverantörerna finns både stora, välkända märken och små familjeföretag
  • Skickar produkterna direkt från tillverkaren till kunden och erbjuder gratis leverans
  • Kundservice, säkerhet och trovärdighet är grundvärderingar för företaget

Fakta

 

 

 

Consignor