Mover

Först och främst måste Consignor bidra till att förenkla hanteringen av våra leveranser. En annan viktig fråga för oss var dock att det skulle vara enkelt att byta transportörer och börja använda nya. Med Consignors stora transportördatabas är det en enkel match

Cedric Poupon
Logistics IT Project Manager, Somfy

 

 

Somfy: Effektiv leveranshantering i hela Europa

 

Somfy, med huvudkontor i Frankrike, är världsledande i sin bransch och driver en global verksamhet med tusentals leveranser varje år. Tack vare Consignor kan Somfy hantera sina leveranser på ett effektivt sätt, samtidigt som de lägger ner mindre tid på intern administration och på att leta upp den bästa och billigaste transportören för varje leverans.

Företaget Somfy grundades i Frankrike och är världsledande inom motorer för automatisk öppning och stängning av bland annat jalusier och markiser såväl i bostäder som på företag. Företaget verkar globalt och har dotterbolag och kontor på fem kontinenter och vilket medför ett avancerat logistikflöde, med fyra stora logistikcentraler och en mängd lokala lager av mindre storlek. Allt som allt hanterar logistikcentralerna nästan 400 000 försändelser per år med Consignor.

Cédric Poupon, Logistics IT Project Manager på Somfy, säger: ”Vi har samarbetat med Consignor sedan 2011, då vårt lager i Sverige började använda programvaran för att hantera sina leveranser.” Senare öppnade företaget ett antal lager i Nederländerna, och då implementerades Consignor även där.

Cédric fortsätter: ”Innan vi började använda Consignor skickade vi EDI-data till våra transportörer direkt genom vårt ERP-system Baan. Vi utvecklade integrationen på egen hand, och det gick bra, men den var svår att underhålla. Varje liten ändring hos transportörerna, som till exempel nya produkter, innebar att vi var tvungna att anpassa integrationen. Det innebar också mycket jobb för oss att byta transportörer eller lägga till nya. Därför var vi på jakt efter ett mer flexibelt sätt att hantera våra försändelser.”

Utvidgning av verksamheten över hela Europa
På senare tid har Consignor implementerats på Somfys lager och logistikcentraler i Polen, Italien och Tyskland. ”I Polen har vi öppnat ett lager i anslutning till vår fabrik för försändelser till Östeuropa. De två transportörer som vi använder där fanns redan i Consignors transportördatabas, så det var enkelt ordnat”, säger Cédric Poupon. När orderdata matas in i Somfys ERP valideras de och överförs till Consignor, och fraktetiketter skrivs ut automatiskt. ”Med Consignor har vi kunnat se till att det nya lagret snabbt och enkelt kan hantera leveranser, med effektiva interna processer.”

Somfys lager i Italien tillhör en ganska liten affärsenhet med enkla behov, och sköttes fram till våren 2016 huvudsakligen manuellt. Sedan började Consignor användas även där. Carl-Henrik Hällöf, Country Manager som ansvarar för Somfy-kontot på Consignor lägger till: ”Vi utvecklade kopplingar mot de transportörer i Nederländerna och Italien som Somfy hade behov för. Consignor har inga begränsningar som är landspecifika och kan enkelt  röra sig över landsgränser tillsammans med våra kunder. Vi utökade på så vis även vår globala transportördatabas.”

I Tyskland var varken processen och behoven inte lika enkla. Här drivs verksamheten halvautomatiskt och den har mycket specifika krav när det gäller svarstider för etikettutskrift. Cédric förklarar: ”I Italien har vi sparat in många arbetstimmar eftersom de gick från ett manuellt till ett helt automatiserat flöde. Det är inte riktigt fallet för vårt lager i Tyskland, men nu kan de byta transportörer mycket enklare och snabbare än tidigare.”

Somfy har nyligen börjat leverera sina produkter till privatpersoner. De har andra leveranskrav än företag, som exempelvis mycket snabb leverans, ibland även på lördagar. Cédric fortsätter: ”Med hjälp av Consignor får vi enkelt tag på nya transportörer som erbjuder de leveranstjänster som våra kunder vill ha. Det är även enkelt att skicka aviseringar till kunderna om deras paket.”

Snabb och intuitiv hantering
Enkel hantering av transportörer var en nyckelfråga för Somfy när de valde Delivery Management-system förklarar Cédric.”Först och främst måste Consignor bidra till att förenkla hanteringen av våra leveranser. En annan viktig fråga för oss var dock att det skulle vara enkelt att byta transportörer och börja använda nya. Med Consignors stora transportördatabas är det en enkel match”. Han fortsätter: ”Det är otroligt enkelt att arbeta med Consignor. Jag kan aktivera nya funktioner på egen hand – det är en stor fördel.”

För Somfy som företag är innovation av högsta vikt. Det gäller både utvecklingen av produkterna och förbättringen av processerna, som till exempel logistiken. Om framtiden säger Cédric: ”Vi har lärt oss mycket genom att implementera Delivery Management-system med Consignor. Att implementera ett DMS på vårt lager hemma i Frankrike är inte aktuellt just nu. Där har vi själva en bra integration till transportörerna, men vi kommer alltid att ha Consignor i åtanke när vi öppnar nya lager.”


Tekst av Consignor, news@consignor.com

Vi vil holde deg oppdatert på levering. Følg Consignor på linkedin logo google plus logo

Somfy

  • Världsledande inom motorer för öppning och stängning av bland annat markiser och jalusier
  • Har rötter från 1800-talet, men i sin nuvarande form grundades företaget 1969
  • Huvudkontoret ligger i Cluses i östra Frankrike
  • Verksamhet i cirka 60 länder på 5 kontinenter
  • Över 7 000 anställda
  • 4 stora logistikcentraler i Europa: Frankrike, Nederländerna, Tyskland och Polen
  • Starkt fokus på innovation

Fakta

 

 

 

Consignor