Mover

 

Att integrera med Consignor via Drop Zone var mycket enkelt. Vår webbshopsleverantör skapade en XML-fil som Consignor mappade upp. Detta minimerar antalet moment vid utskrift av adresslapparna vilket underlättar arbetet med frakthanteringen

Filip Klasson
VD, Hatstore Scandinavia AB

 

 

RFID förenklar leveransen hos Hatstore.se

Tidigare var det problem att skicka småpaket eftersom att de ofta saknade spårning, men med RFID-teknik i fraktetiketten kan paket som levererasdirekt i brevlådan nu spåras på samma sätt som större paket. Webbshoppen Hatstore berättar vilka fördelar de upplever med genom införandet av RFID-etiketter.

Från sitt lager utanför Kalmar har Hatstore Scandinavia AB sedan 2011 levererat kepsar, mössor och hattar till kunder runt om i Europa. I november 2016 körde de igång sitt nya flöde till Norge med RFID-etiketter och Brings produkt ”Pakke i Postkassen”. Med ”Pakke i Postkassen” levereras paketet direkt till kundens brevlåda och avsändaren får, med hjälp av RFID-teknik, full spårbarhet hela vägen.
”Genom att vi valde just RFID, så kan vi få ut våra leveranser snabbare och inom utsatt tid tillskillnad från tidigare då vi använde brev utan spårning. Kunderna känner sig delaktiga och det är en trygghet för dem att kunna spåra sina paket hela vägen” säger Filip Klasson VD på Hatstore Scandinavia AB.

”En RFID-skrivare och etiketterna med RFID-chip är dyrare än de vanliga skrivarna och etiketterna, men det är väl värt investeringen,” fortsätter Filip Klasson.

Hatstore skriver ut RFID-etiketter via Consignor Ticket som är en webbaserad version av Delivery Management programmet Consignor. Via Consignor kan Hatstore boka och skriva ut alla sändningar i ett system oavsett hur många transportörer de väljer att använda. Via Consignor kan Hatstore även spåra sina sändningar i Consignor Portal samt skicka aviseringar till kunden om att paketet är på väg.

Så använder Hatstore RFID och Consignor
Consignor Ticket integrerades med Hatstores webbshop så att kommunikationen mellan kundens system, Consignor och skrivaren sker automatiskt. På så vis kan våra kunder få en helautomatisk frakthantering även via vår webblösning”, förklarar Carl-Henrik Hällöf, Country Manager på Consignor AB.

”Att integrera med Consignor via Drop Zone var mycket enkelt. Vår webbshopsleverantör skapade en XML-fil som Consignor mappade upp. Detta minimerar antalet moment vid utskrift av adresslapparna vilket underlättar arbetet med frakthanteringen,” säger Filip Klasson.

Även i Hatstores kundtjänst har de märkt av en klar förbättring. ”Våra ärenden rörande spårning av gods har minskat från ca. 10 ärende om dagen ner till ett per dag på sin höjd”, säger Dardan Drini som ansvarar för kundtjänsten på Hatstore. ”I de fåtal fall där kunden ringer om en leverans kan vi enkelt söka fram paketet i Consignor Portal med hjälp av ordernummer, mottagarnamn eller telefonnummer,” fortsätter Dardan Drini.

Consignor Portal är en tjänst som ingår i alla Consignor-licenser. Consignor Portal uppdateras löpande med spårningsinformation från transportörerna så att Hatstore kan spåra paketen.

Hatstore aktiverade nyligen även aviseringsmail till mottagaren via funktionen Mailback i Consignor. Med hjälp av denna får kunderna ett e-mail med en spårningslänk och kan kontrollera status på sitt paket var kunden än befinner sig.

”RFID-etiketterna är dessutom mindre och passar bättre på våra mindre paket,” avslutar Joel Lindskog, lageransvarig på Hatstore.

Fakta om RFID
RFID står för Radio Frequency Identification och är kortfattat en trådlös teknik som med hjälp av elektromagnetiska fält överför data och gör det möjligt att identifiera och spåra föremål. När det kommer till leveranser så stoppas RFID-tekniken in i etiketten. När ett paket närmar sig en RFID-skanner hos transportören läses RFID-chippet i etiketten automatiskt av och uppdateras trådlöst med EDI-meddelande om sändningen. På så vis behöver transportören inte skanna paketet för hand. När en RFID-etikett är skannad kan transportören lägga till händelser på paketet. Exempel på händelser är ”Ditt paket är på väg” och samtidigt skicka detta meddelande vidare till kunden.


Text av: Consignor redaktionen, news@consignor.com

Vi kommer att hålla dig uppdaterad inom ämnet leverans. Följ Consignor på linkedin logo

 

 

Hatstore:

  • Hatstore startade 2011 och har idag 9 webbutiker i olika länder.
  • Hatstore har 13 anställda varav 9 arbetar på lagret.
  • Hatstore skickar drygt 150 000 paket om året från sitt lager utanför Kalmar.
  • Hatstore levererar kepsar, mössor och hattar från olika varumärken, men har även sitt eget varumärke ”Bearded Man”.
  • Hatstore har ca. 5 000 artiklar i sina webbutiker.

 

 

Consignor