Jesper Hvejsel

Vår lagerhantering går snabbare eftersom att vi bokar våra transporter automatiskt i Consignor när vi får beställningar i våra onlinebutiker och vi skriver enkelt ut etiketter genom att skanna beställningarna. Vår kundtjänst och kunder kan enkelt komma åt track & trace i Consignor. Det är också lätt för oss att börja använda nya transportörer tack vare Consignors stora transportörutbud. Detta gör att vi sparar 5–10 sekunder i behandlingstid per beställning. Det blir totalt 611 timmar per år!

Jesper Hvejsel
CEO, Firtal

Onlinebutiker håller nere kostnaderna för lager och frakt med Consignor

Jesper Hvejsel förvärvar onlinebutiker med målet att driva dem mer framgångsrikt och med en högre vinst än tidigare ägare. Hans hemlighet är att hålla nere kostnaderna för lager och frakt till ett minimum. Därför använder han Consignor för sina försändelser.

Jesper Hvejsel är CEO och ägare av företaget Firtal som äger och driver nio framgångsrika onlinebutiker i Danmark, Norge och Sverige från sitt gemensamma huvudkontor och lager i Lystrup i Danmark. På bara fyra år har Jesper Hvejsel ökat antalet försändelser från sina onlinebutiker från 30 000 till 220 000, vilket gör att låga lager- och fraktkostnader är extremt viktigt. Jesper Hvejsel mycket nöjd med de stora besparingar som Firtal gör genom att använda Consignor:

”Vår lagerhantering går snabbare eftersom att vi bokar våra transporter automatiskt i Consignor när vi får beställningar i våra onlinebutiker och vi skriver enkelt ut etiketter genom att skanna beställningarna. Vår kundtjänst och kunder kan enkelt komma åt track & trace i Consignor. Det är också lätt för oss att börja använda nya transportörer tack vare Consignors stora transportörutbud. Detta gör att vi sparar 5–10 sekunder i behandlingstid per beställning. Det blir totalt 611 timmar per år!”

Förutom att spara mycket tid minskar Consignor även antalet fel på transportörernas fakturor, menar Jesper Hvejsel:

”När du skickar 220 000 paket per år uppstår det ibland fel som kan vara svåra att upptäcka. Men med Consignor kan vi ta fram data för varje försändelse och matcha dem med fakturorna från våra transportörer och på så sätt undvika att betala för höga fraktkostnader.”

Consignor finns i tre olika versioner: Consignor On-premises, Consignor Ticket och Consignor Shipment Server. Varje version har sina fördelar beroende på din verksamhetstyp. Firtal använder Consignor Shipment Server, en webbservice som underhålls av Consignor. Den är lätt att integrera med ERP-system och onlinebutiker. Etiketter skrivs ut från internet och det finns inget behov av att lära sig något nytt system.

Så här fungerar Firtals Consignor-lösning

Consignor Shipment Server är integrerad i Firtals egenutvecklade ERP-system Selveo, ett system som de har för avsikt att sälja till andra onlinebutiker. I Selveo bokar de transporter och skriver ut etiketter i sin lagerlokal. På Firtals kundtjänst loggar de anställda in i Consignor Portal – en molnbaserad webbtjänst där de kan se track & trace-information om försändelserna. Även Firtals kunder kan komma åt track & trace-data från Consignor Portal genom att logga in med beställningsnummer och e-postadress på webbplatserna för Firtals nio olika onlinebutiker.

Consignor effektiviserar arbetet för våra anställda, i kundtjänsten såväl som på lagret. Upp emot 4 000 kunder använder varje månad track & trace via våra webbplatser – track & trace-data som hämtas från Consignor Portal”, säger Jesper Hvejsel.

Firtal har planer på att bland annat förvärva ännu fler onlinebutiker i flera länder – en tillväxtstrategi som Consignor kan stötta.

”Vi förvärvar onlinebutiker enligt logistikregeln 3/30/300. Artiklarna i onlinebutiken ska ha: en högsta genomsnittsvikt på 3 kg, en minsta täckningsgrad på 30 % och ett försäljningspris som kan inkluderas i en varukorg med ett genomsnittligt värde på 300 kr. I framtiden kommer vi först och främst att förvärva onlinebutiker i Norge och Sverige, men vi kommer även att titta på Nederländerna och på Polen och andra östeuropeiska länder. Vi kan snabbt och enkelt komma igång med transportörer i nya länder eftersom vi tack vare Consignor inte behöver ägna så mycket tid åt att koda eller själva konfigurera transportörer. På så vis ger Consignor oss friheten att ta rätt beslut”, avslutar Jesper Hvejsel.


Text av: Consignor redaktionen, news@consignor.com
Vi kommer att hålla dig uppdaterad inom ämnet leverans. Följ Consignor på linkedin logo google plus logo

Firtal:

  • Firtal har sedan 2007 öppnat två onlinebutiker och förvärvat sju i Danmark, Norge och Sverige. Deras tre största onlinebutiker i Sverige ärmade4men.se, pureviva.se och iforma.se.
  • De nio onlinebutikerna skickar sammanlagt 220 000 paket per år och planerar att öka till 300 000 försändelser under 2017.
  • Firtals nio onlinebutiker har 250 000 artikelnummer på lagret i Lystrup.

Facta:

  • Firtal använder sig av transportörerna Bring, PostNord och DAO.
  • Firtal har 30 anställda av vilka tre arbetar på kundtjänsten och 12 på lagret.
  • En lagerarbetare på Firtal kan plocka 330 beställningsrader per timme medan en plockningsrobot endast klarar att plocka 250–300 per timme.