Jonas Larsen, Friluftsmagasinet

Våra kunder kan nu enkelt returnera sina varor via returformuläret på vår hemsida alternativt skriva ut sin returetikett som de fått via e-post och skicka tillbaka varan till oss, utan kostnad

Jonas Larsen
E-commerce Manager, Friluftsmagasinet

Friluftsmagasinet gör din returhantering till en konkurrenskraftig fördel

Med Return Management i Consignor har den Norska webbshoppen, Friluftsmagasinet, optimerat sitt interna returflöde samtidigt som de erbjuder sina kunder det bästa alternativet för returer.

Det var en önskan om enklare returhantering internt och externt som fick en av Norges största onlinebutiker inom friluftsliv, Friluftsmagasinet, att välja Return Management i Consignor.

“Våra kunder kan nu enkelt returnera sina varor via returformuläret på vår hemsida alternativt skriva ut sin returetikett som de fått via e-post och skicka tillbaka varan till oss, utan kostnad. De kan också alltid returnera sitt köp online i en av våra fysiska butiker. Attraktiva returalternativ är en viktig del i en bra kundupplevelse, vilket vi fokuserar mycket på. “, säger Jonas Larsen, E-commerce Manager på Friluftsmagasinet.

En undersökning visar att det är precis de här returalternativen som kunderna kräver. Så många som 81% av kunderna förväntar sig att de kan returnera sin vara i en fysisk butik, trots att varan är köpt online, alternativt skicka tillbaka varan till onlinebutiken med en förbetald returetikett.

Return Management i Friluftsmagasinets webshop är en portal som baserar sig på en koppling till Consignor Shipment Server. Deras webbshopleverantör,Digitroll, har gjort en integration till Shipment Server. Via Friluftsmagasinets returformulär fyller kunden i sitt fakturanummer och postnummer samt en anledning till varför de vill returnera varan. Kunden skriver sedan ut en förbetald etikett som PDF och returnerar varan till Friluftsmagasinet. Kunden får även ett mail med returetiketten. På samma vis gör returportalen det enkelt för personalen på Friluftsmagasinet att få en överblick och uppdatera sin interna returhantering.

Sparar tid på lagret och i kundtjänst
Effekten av den nya returportalen märks speciellt på Friluftsmagasinets lager och i kundtjänst enligt Jonas Larsen:

“När vi idag tar emot en retur på vårt lager, registrerar vi returen med ett par klick och använder sedan fakturanumret för att identifiera ordern i returportalen. På så vis är lagersaldot alltid uppdaterat och hanteringen tar väldigt lite av personalens arbetstid.
Vår kundtjänst upplever också att de har fått mycket färre samtal om spårning och returnering av paket.”

Jonas Larsen förväntar sig också att optimeringen av returhanteringen hos Friluftsmagasinet kommer att påverka försäljningen positivt genom den ökat positiva kundupplevelsen. På så vis har Return Management stärkt Friluftsmagasinets konkurrenskraft och samtidigt visat sig vara ett användbart verktyg internt.


Text av: Consignor redaktionen, news@consignor.com
Vi kommer att hålla dig uppdaterad inom ämnet leverans. Följ Consignor på linkedin logo

Friluftsmagasinet:

  • En av Norges största online utomhusbutiker.
  • Fyra offlineaffärer i Norge och en online.
  • Skickar mer än 35 000 paket per år till norrmän.
  •  Kundens upplevelse och bekvämlighet är högsta prioritet.

FAKTA:

  • Erbjuder attraktiva returalternativ.
  • Optimerar dina interna flöden.
  • Olika alternativ för att generera returetiketter.
  • Förbättrad översikt över returer.
Consignor