Robert, Elgiganten

Vi använder Consignor eftersom det är ett flexibelt system. Det är enkelt att integrera med nya och egna system för exempelvis ERP, WMS och web shop och det är enkelt att anpassa etiketter när man vill ändra texter, logga med mera. Dessutom är det skalbart och stödjer ökade volymer.

Robert Johansson
IT & Project Manager, Elgiganten

Elgiganten redo att skicka 5 miljoner kollin om året med nytt automatiserat lager

Enligt Elgiganten vinner omni-channel över pure-players i framtiden tack vare effektivare processer för lagerhantering och leveranser. Med deras nya och i stor utsträckning automatiserade lager planerar man för att öka till 5 miljoner leveranser om året från nuvarande 2 miljoner.

Elgiganten förbereder nu driftsättningen av deras nya, i stor utsträckning automatiserade, lager i Jönköping som ska ske i september 2016. Med en prislapp på 500 miljoner är det den största investering som gjorts inom lager i Sverige och för Elgiganten är det en investering för framtiden.

”Vi ser ökningar av försäljningen både on- och offline samtidigt som kunderna vill ha snabbare och bättre leveranser. Det innebär att vi måste öka vår lagerhållning och minska leveranstiderna till både butiker och konsumenter och detta gör vi genom att bygga ett större lager och centralisera lagerhanteringen. På detta sätt kan vi köpa in i bulk och hantera leveranser till både butiker och konsumenter i samma process och därigenom nå marknaden snabbare samtidigt som vi minskar våra logistikkostnader” säger Robert Johansson, IT och Projektledare på Elgiganten.

Det nya lagret kommer i stor utsträckning att vara obemannat. Arbetet utförs av maskiner och binds samman med ett transportband och en sorteringsmaskin. Plockning sker automatiskt och Elgigantens leveransprocess är även den automatiserad tack vare transportadministationssystemet Consignor som skriver ut etiketter och skickar EDI till de transportörer Elgiganten använder sig av.

Elgiganten ökar i volym med Consignor
Consignor är integrerat med Elgigantens WMS, Astro från Consafe, vilket gör att man slipper arbeta i flera olika system för att hantera leveranser till butiker och konsumenter.

”Vi använder Consignor eftersom det är ett flexibelt system. Det är enkelt att integrera med nya och egna system för exempelvis ERP, WMS och web shop och det är enkelt att anpassa etiketter när man vill ändra texter, logga med mera. Dessutom är det skalbart och stödjer ökade volymer. Vi räknar med att skicka 5 miljoner kollin inom ett par år” säger Robert Johansson.

Med Consignor kan Elgiganten möta kundernas allt tuffare krav på leveranser och samtidigt ha snabba leveranser till sina butiker: ”Med världens största transportörsbibliotek tillgängligt i Consignor kan vi enkelt välja de transportörer vi önskar. Detta ger oss fler alternativ än våra konkurrenter för frakt och transport samtidigt som vi kan erbjuda fler leveransalternativ till våra kunder”.

Elgiganten använder cirka 10 olika transportörer, bland annat Schenker, Posti och Bring, och planerar att utöka antalet, exempelvis med cykelbud som ansvarar för sista sträckan  av leveransen.

Med erfarenheterna från de senaste åren i ryggen tror Elgiganten på att fortsätta växa genom omni-channel och med det nya automatiserade lagret har man en flexibilitet att kunna möta förändringar på marknaden och gällande distributionsmönstren. I dagsläget går cirka 80% till butik och 20% direkt till konsument.


Text av: Consignor redaktionen, news@consignor.com
Vi kommer att hålla dig uppdaterad inom ämnet leverans. Följ Consignor på linkedin logo

Elgiganten:

  • Elgigantens lager i Jönköping är 95 000 kvm och den nya delen innebär ytterligare 12 000 kvm.
  • Utöver lagret i Jönköping har Elgiganten ytterligare ett lager i Brno, Tjeckien, på 24 000 kvm.
  • Elgiganten är en del av Elkjøp Group och har fler än 350 butiker runt om i Norden. Alla butiker förses med varor från lagret i Jönköping.
  • Det finns 300 anställda vid lagret och ytterligare 15 tillkommer för att övervaka den nya automatiserade delen.

Fakta:

Consignor