Mover

Consignor bidrar med två viktiga faktorer: en stabil programvaruplattform för hantering av försändelser och snabb integrering med nya transportörer. Vi befinner oss i en fas där vår e-handel växer snabbt, och vi behöver hela tiden få in nya transportörer i processen. När vi pratar med potentiella nya transportörer kan vi helt enkelt säga: Om ni kan integreras med Consignor så kan ni integreras med oss

Daniel Thyberg
Supply Chain Developer, Clas Ohlson

Clas Ohlson: Nytt leveranskoncept ska hjälpa till att klara ambitiösa tillväxtplaner

Leveranskonceptet ”Collect in store”, som innebär att kunderna kan hämta sina onlinebeställningar i butiken, är en del av en större tillväxtstrategi på butikskedjan Clas Ohlson. Daniel Thyberg, som är Supply Chain Developer på Clas Ohlson, förklarar hur logistiken bakom det nya, kostnadseffektiva leveranskonceptet ser ut.

För att överleva som onlinebutik, och även som fysisk butik, idag är det viktigt att möta kundernas höga krav.

”Kunderna vill hela tiden få tillgång till nya alternativ för sina leveranser, och ju mer flexibla och bekväma leveranserna är för dem, desto bättre. Det ger onlinebutiker en utmaning att hitta nya, innovativa metoder för att leverera sina varor till kunderna.” Det anger Daniel Thyberg som skälet till att Clas Ohlson i somras inkluderade ”Collect in store” som nytt leveransalternativ i sin onlinebutik.

Det nya leveranskonceptet har flera fördelar. Genom att kunderna kommer in i de fysiska butikerna får Clas Ohlson nära kontakt med dem och får samtidigt ett tillfälle till merförsäljning. ”Collect in store” är dessutom ett billigt leveransalternativ såväl för Clas Ohlson som för deras kunder, eftersom Clas Ohlson sparar fraktkostnader genom att leverera onlinebeställningar tillsammans med sina vanliga leveranser till butikerna. Det är besparingar som även kunden får dra nytta av, eftersom ”Collect in store” är ett kostnadsfritt leveransalternativ. Det har varit en enkel uppgift för Clas Ohlson att organisera logistiken som ligger bakom ”Collect in store”.

”Vi använder Delivery Management-systemet Consignor för att skriva ut fraktetiketter och för att skicka, spåra, ta emot och analysera våra försändelser. När vi ville utöka våra leveransalternativ och lägga till ”Collect in store” var det enkelt att konfigurera Consignor för detta. Vi kunde nämligen använda befintliga systemintegreringar för att skriva ut etiketter och skapa nya leveransrutiner på lagret. Med Consignors webbtjänst kan vi automatiskt skicka meddelanden till kunderna om var paketen befinner sig, vilket ger en kundupplevelse som liknar den för vanliga leveranser”, förklarar Daniel Thyberg.

Så här ser leveransprocessen bakom ”Collect in store” ut på Clas Ohlson:

  1. Clas Ohlson skapar en försändelse för onlinebeställningen i sitt ERP-system med en så kallad ”anpassad transportör” i Consignor och placerar produkten på en pall som ska skickas till butiken.
  2. Försändelsen laddas automatiskt upp till Consignor Portal, där den sedan kan spåras.
  3. När produkten anländer till butiken och är klar för upphämtning uppdaterar expediten försändelsens status i ERP-systemet till ”mottagen i butik”, vilket i Consignors webbtjänst skapar ett meddelande om att kunden nu kan hämta beställningen i butiken.
  4. Om kunden inte har hämtat produkten efter ett visst antal dagar uppdateras försändelsen som ”inte hämtad ännu”, vilket skapar ett nytt meddelande med en påminnelse till kunden.
  5. När kunden har hämtat onlinebeställningen i butiken uppdateras försändelsen till ”levererad”.

Fördelen med det här systemet rent logistiskt är att Clas Ohlson kan använda samma procedur för ”Collect in store”-beställningar som för andra beställningar. Den enda skillnaden är att de här paketen placeras på de pallar som ska levereras till butik i stället för att skickas till en sorteringsterminal.

Tilltalande leveransalternativ som ”Collect in store” och konkurrenskraftig logistik utgör grunden för Clas Ohlsons ambitiösa tillväxtplaner, och här spelar Consignor en viktig roll.

Clas Ohlson har som målsättning att fördubbla sin onlineförsäljning vartannat år, och för det krävs att vi hela tiden är relevanta och attraktiva för våra kunder. I denna strävan bidrar Consignor med två viktiga faktorer: en stabil programvaruplattform för hantering av försändelser och snabb integrering med nya transportörer. Vi befinner oss i en fas där vår e-handel växer snabbt, och vi behöver hela tiden få in nya transportörer i processen. Tack vare Consignor kan vi när vi pratar med potentiella nya transportörer helt enkelt säga: Om ni kan integreras med Consignor så kan ni integreras med oss”, avslutar Daniel Thyberg.

 

Om du vill veta mer om Consignors lösning på Clas Ohlson kan du kontakta Kristian Thomasson på kristian.thomasson@consignor.com


Text av Consignor, news@consignor.com

Vi kommer att hålla dig uppdaterad inom ämnet leverans. Följ Consignor på linkedin logo google plus logo

 

Fakta om Clas Ohlson

  • Clas Ohlson grundades 1918 i Insjön.
  • Clas Ohlson säljer verktyg, hem- och fritidsartiklar samt elektriska och digitala produkter.
  • Clas Ohlson har både fysiska butiker och onlinebutiker i Sverige, Norge, Finland, England och Tyskland.
  • Clas Ohlson skickar 250 000 pallar till sina fysiska butiker samt 440 000 e-handelsbeställningar varje år.

 

Fakta om lösningen

Consignor