Customer-service-Bilka.dk-consignor

Kunderna vill få reda på transportstatusen för sina paket eller om delar av paketet har försvunnit. Därför är det viktigt att vi snabbt och enkelt kan spåra paketen och hjälpa våra kunder. Tack vare Consignor Portal kan vi göra just detta.

Mathias Lundquist
Customer Service Team Leader, Bilka.dk

Vår kundtjänst förbättras när vi arbetar med Consignor Portal – Bilka.dk

En av Danmarks största onlinebutiker förstår värdet av lyckade paketleveranser för att ge en mycket positiv kundupplevelse. Eftersom hälften av alla samtal till kundservice gäller paketleveranser är det extra viktigt att på ett effektivt sätt kunna identifiera och spåra kundernas paket.

”Våra enkäter om kundnöjdhet visar att 80–90 % av kundupplevelsen beror på leveransen. De två viktigaste faktorerna för en lyckad leverans är transparens och punktlighet. Här måste vi vara tydliga”, förklarar Kasper Kristensen, Customer Experience Manager på Bilka.dk.

Transparens gällande leveranser är särskilt viktig för kundserviceavdelningen på Bilka.dk. Hälften av alla samtal varje dag handlar om paketleveranser, enligt Mathias Lundquist, Team Leader på kundservice:

”Kunderna vill få reda på transportstatusen för sina paket eller om delar av paketet har försvunnit. Därför är det viktigt att vi snabbt och enkelt kan spåra paketen och hjälpa våra kunder. Tack vare Consignor Portal kan vi göra just detta.”

Consignor Portal är en molnbaserad webbtjänst som fortlöpande uppdateras med transportörshändelser och status för de försändelser som Bilka.dk skapar via Consignor-plattformen. Kundservice kan alltid spåra paketen genom att logga in i Consignor Portal via internet utan att behöva störa olika transportörer, eftersom alla fraktsedelnummer samlas i ett och samma system.

Consignor Portal har många funktioner. En av dessa är ett ovärderligt och kraftfullt spårningsverktyg med vilket Bilka.dk effektivt kan spåra kundernas paket.

Felsökning och flexibilitet via Consignor Portal

Inom flera områden har Consignor Portal förenklat arbetsflödet för kundserviceteamet på Bilka.dk, säger Mathias Lundquist:

”Vi använder även Consignor Portal för felsökning, exempelvis när en transportör skannar ett paket på ett felaktigt sätt. Vi behöver inte blanda in fraktpersonal och förare eftersom vi via Consignor Portal enkelt kan ta reda på i vilken del av transportprocessen felet har inträffat. På så sätt kan vi snabbare korrigera felet och omedelbart berätta för kunden varför paketet är försenat.”

Consignor Portal ökar även flexibiliteten för både kundservice och de transportörer som är anslutna till Bilka.dk.

”Transportören kan placera kundens paket på en säker plats och ta en bild av paketet. Sedan kan vi hitta paketet via Consignor Portal och berätta för kunden var det finns. Vi kan också berätta för kunden att kundens partner eller kollega har tagit emot paketet. Detta leder till ökad flexibilitet”, förklarar Mathias Lundquist och sammanfattar:

”Kort sagt minskar Consignor Portal handläggningstiden för varje kundförfrågan eftersom vi kan ge kunden svar på en gång, utan att behöva blanda in fraktpersonal och förare. Consignor Portal ger alltså oss på kundservice den översikt vi behöver för att ge våra kunder bästa möjliga upplevelse.”

Se när Frederik, E-commerce Assistant på kundtjänst hos Bilka.dk, förklarar hur de använder Consignor Portal och hur deras transportör använder Scan App.


Text av: Consignor redaktionen, news@consignor.com

Vi kommer att hålla dig uppdaterad inom ämnet leverans. Följ Consignor på linkedin logo

Bilka.dk:

  • Det danska varuhuset Bilka öppnade 2010 sin onlinebutik Bilka.dk.
  • 50 % av samtalen till kundservice på Bilka.dk gäller leveranser.
  • Kundservice på Bilka.dk har 50 anställda.

 

Fakta:

 

Consignor