Dennis Drejer, Rito

Consignor är en bra investering, för den tid jag kan lägga på sådana saker minskar hela tiden i takt med att försäljningen ökar. Med Consignor kan vi snabbt skriva ut etiketter till paketen direkt från vårt eget system. Dessutom sparar vi tid och undviker skrivfel, eftersom vi inte behöver arbeta med olika system när vi bokar sändningar

Dennis Drejer
CEO, Rito.dk

Automatisering och fokus är hemligheten bakom den danska onlinegarnbutikens starka tillväxt

På bara två år har onlinegarnbutiken Rito ökat sin försäljning med över 600 %. Här är en inblick i 26-åriga Dennis Drejers populära onlinebutik, där varje detalj har övervägts noga och allt är automatiserat. För när man säljer garn tjänar man pengar på minsta möjliga marginal.

”Våra plockvagnar har specialutformats med ett hjul i mitten, så att vi enkelt kan svänga runt hörnen i lagerlokalen. Snart kommer vi även att installera belysning på hyllorna, så att lagerlokalens anställda snabbt kan se vilken förpackning de ska plocka”, förklarar Dennis Drejer medan han ger en guidad rundtur av Ritos lagerlokal i Skive i Danmark.

Hos Rito lämnas ingenting åt slumpen. Dennis Drejers kunskap om att driva en onlinebutik är imponerande. Det omsorgsfulla arbetet visar sig även i Ritos tillväxt. Rito har sedan starten 2014 ständigt ökat sin sändningsvolym, och idag skickar företaget flera tusen paket varje månad.

”En genomsnittlig e-handelsbeställning ligger på mellan 80 och 100 EUR, men våra genomsnittliga beställningar är betydligt lägre. Detta innebär att vi på Rito måste springa dubbelt så fort för att tjäna pengar. Vi tjänar pengar på minsta möjliga marginal. Därför håller vi koll på allt, som t.ex. hur mycket tid vi spenderar på telefonsamtal, e-post, att plocka och packa beställningar o.s.v. Vi automatiserar allt. Mitt mål involverar inte finansiering från investerare, vilket är vad många entreprenörer fokuserar på. Mitt fokus är på att tjäna pengar hela tiden, så att mina anställda kan få betalt”, säger Dennis Drejer.

Tack vare Dennis Drejers målsättning att tjäna pengar hela tiden tänker han långsiktigt och vill hitta hållbara lösningar när han investerar i nya system åt Rito.

Välj automatisering redan från början
Tid är en viktig faktor för en entreprenör, och därför valde Dennis Drejer Consignor som mjukvarusystem för att hantera Ritos sändningar. Rito använder en helt automatiserad version av Consignor, som via API hanterar all import- och export-EDI åt Rito, såväl som sändningsexport och etikettutskrifter, på ett enkelt och effektivt sätt. Consignor har installerats på Ritos egna system. Det innebär att Ritos personal fortfarande arbetar med sina egna system, och de ser inte Consignor över huvud taget.

”Det är viktigt att man känner till och lär sig använda automatiseringsverktyg redan från början, så att man inte behöver lägga tid på detta senare. Consignor är en bra investering, för den tid jag kan lägga på sådana saker minskar hela tiden i takt med att försäljningen ökar. Med Consignor kan vi snabbt skriva ut etiketter till paketen direkt från vårt eget system. Dessutom sparar vi tid och undviker skrivfel, eftersom vi inte behöver arbeta med olika system när vi bokar sändningar”, säger Dennis Drejer.

Snabb leverans inom 1–2 dagar är en av de tre gyllene principerna som Rito strävar efter att följa. Dennis Drejer vet att snabb leverans gör kunderna nöjda, och det leder till gratis marknadsföring:

”Kunderna är nöjda med en leveranstid på 1–2 dagar, och om vi kan leverera ännu snabbare än så, blir de ännu nöjdare. Korta leveranstider är ett bra sätt att få muntlig marknadsföring, och det är en av de bästa typerna av marknadsföring!”

Dennis Drejer vilar inte på sina framgångar, utan är redan på gång med att starta en norsk Rito-onlinebutik, då norrmännen har visat ett stort intresse för garnet från Rito.dk.

”Vi skickar redan 5–10 paket om dagen till Norge. Därför blir Norge vår nästa marknad, men vi kommer att behålla lagerlokalen och kontoret här i Skive. Vad gäller frakten är det lätt för oss att expandera med en norsk onlinebutik. Det räcker med att kryssa i en extra ruta i Consignor, och sen är det klart. I själva verket funderar vi inte ens på Consignor här på Rito. Consignor bara finns där, och det fungerar. Consignor innebär färre besvär för relativt nya företag som Rito. Det är det Consignor gör för oss”, avslutar Dennis Drejer.


Text av: Consignor redaktionen, news@consignor.com
Vi kommer att hålla dig uppdaterad inom ämnet leverans. Följ Consignor på linkedin logo google plus logo

Rito:

  • Dennis Drejer har tidigare arbetat på Cykelpartner.dk, som också är en framgångsrik och växande onlinebutik.
  • Det finns 500 onlinegarnbutiker i Danmark, varav 47 startades förra året som fullständiga kopior av Ritos upplägg.
  • Rito har 8 heltids- och 12 deltidsanställda. Målet är att nå upp till 15 heltidsanställda innan 2017.
  • Ritos kunder är i genomsnitt över 55 år gamla.

Fakta:

  • Rito har mellan 3 000 och 3 700 olika varor i sin lagerlokal. Målet är att nå upp till 8 000–10 000 varor innan 2017.
  • Dennis Drejer valde namnet Rito eftersom det inte betyder någonting på andra språk och för att det är lätt att komma ihåg och stava.
  • Rito har integrerat Consignor On-Premises i sitt egenutvecklade ERP-system.
Consignor