Logistikbranschen står inför ett paradigmskifte och går från en utformning styrd av branschen själv till en mer kundcentrerad strategi. Det var det tydliga budskap som presenterades av några av branschens viktigaste ledare på ett event för inspiration och nätverkande som nyligen hölls av programvaruföretaget Consignor i Stockholm.

Den 8 maj var Consignor – ett programvaruföretag inom Delivery Management – värd för Consignor Convention på det rustika Münchenbryggeriet i Stockholm. Eventet var det första i sitt slag och tog emot gäster, utställare och talare från e-handels-, logistik- och transportbranscherna.

Onlinekunder ställer högre och högre krav
Ett återkommande faktum under eventet var att onlinekunder numer ställer mycket högre krav på leveranserna än tidigare. Consignors CTO Mattias Gredenhag visade hur Consignor bemöter dessa krav med hjälp av artificiell intelligens i den nya funktionen ETA, Estimated Time of Arrival, vilken ger både återförsäljare och kund en indikation på när paketet kommer att levereras. Bland övriga viktiga nyheter visades rapporteringsfunktionen Carrier Performance upp, en funktion med vilken Consignor-användare kan mäta transportörens resultat när det kommer till precision.

PostNords Nordic E-commerce Advisor Arne Andersson förklarade att svenska onlinekunder också behöver snabba leveranser som är anpassade till deras kalender. Han tror att Sverige med högsta sannolikhet måste göra om hela infrastrukturen för att uppfylla behoven hos kunder i detta stora, avlånga land.

Logistik utan stress
Drop Shipping har förenklat logistiken för återförsäljarna och blivit riktigt populärt, säger Stefan Carlsson, Director Operation Excellence på 3PL-företaget Aditro Logistics:

”Vi tror att vi kommer att få se mer Drop Shipping i framtiden. Kunderna ställer allt högre krav på att enskilda återförsäljare ska erbjuda en bredare produktportfölj, samtidigt som de vill att leveranserna ska vara snabbare och mer flexibla. Det kan vara svårt för återförsäljare att själva uppfylla dessa krav genom deras eget utbud och logistiksystem.”

Hans Grönqvist, Sales Manager på logistikföretaget Swisslog håller med och understryker vikten av att onlinebutiker är beredda att anpassa sig till en ständigt föränderlig marknad.

Använd leveransen som säljargument
Med en alltmer utbredd e-handel ökar även efterfrågan på en mer effektiv och anpassningsbar logistiklösning, säger Mikael Törnqvist, Director Corporate Development på Aditro Logistics, i en presentation. Han poängterar också att detta innebär att logistikbranschens fokus har växlat från kostnaden till kunden. Eftersom kunder kräver snabba och flexibla leveranser bör företag se sin logistiklösning som en marknadsföringsmöjlighet i stället för som en kostnad, säger Mikael Törnqvist.

Läs mer: Frakt är inte en kostnad, det är en marknadsföringsmöjlighet

Enligt Tobias Henriksson, Sales and Marketing Director på Consafe Logistics, ställer onlinekunderna förvisso höga krav, men det handlar inte bara om snabba leveranser, utan även om förutsägbara och anpassade leveranser. De vill till exempel kunna få en vara levererad till sitt hem mellan 17.00 och 20.00 på en tisdag. Delägaren i NYCE.LOGIC Niklas Nygren håller med Consafe Logistics och lägger till att kunder efter genomfört köp ofta uttrycker ett behov av flexibla leveransalternativ.

Framtiden levereras av Consignor
Eftersom kunder i allt högre grad vill kunna handla hemifrån måste även leveransalternativen uppfylla deras behov. Mattias Gredenhag förklarar att branschen är inne i en betydelsefull tillväxtfas. Därför är det viktigt för Consignor att fortsätta investera i utvecklingen av deras programvaruplattform.

”Vi lyssnar på våra kunder och samarbetspartner och deras åsikter är viktiga för utvecklingen av plattformen”, säger Mattias Gredenhag och lägger till att ”antalet nya transportörer i Consignor har formligen exploderat på senare år, och i dagsläget tar vi varje år in omkring 100 nya transportörer”.

Onlinekunderna var det som framför allt låg i fokus på Consignor Convention. I dagsläget anpassar sig kunderna till leveransvillkoren, men de flesta experter inom e-handel, logistik och transport är överens om att branschen måste bli mer kundcentrerad, erbjuda anpassade och flexibla tjänster och i slutänden ge onlinekunderna bättre kontroll över leveransen.

Den här sammanfattningen tillhör en serie artiklar som i sin helhet erbjuder mer detaljerad information om de olika ämnen som presenterades på Consignor Convention.

Fakta: