En lång dag på jobbet, mycket folk, trötta barn och generell tidsbrist tillsammans med en lång kö vid kassan för att hämta ditt paket kan få dig att önska att du hade beställt paketet med hemleverans. Den norska sportbutiken XXL har försökt råda bot på besväret och installerat ett torn för click’n’collect i butiken. Det är det första i sitt slag i Norden. Vi har träffat logistikchefen på XXL, Kim Andre Nilsen, för att få veta mer om den spännande nya funktionen i deras butik.

XXL, eller XXL sport & vildmark, grundades år 2000 och säljer sport- och träningsutrustning för inomhus och utomhusbruk. 2015 började XXL sälja sina varor online och erbjöd i samarbete med Consignor kunderna att hämta sina beställningar i butik. Det blev en mycket populär leveransmetod bland kunderna, eftersom de då slipper betala extra för hemleverans. Det var även positivt för XXL, eftersom fler kunder i butiken ger fler försäljningar.

När du blir för populär
Den enda nackdelen med populariteten var att kunderna fick stå länge i kö för att hämta sina paket. Detta lägger framför allt extra press på personalen under stora kampanjer. För att underlätta för både medarbetare och kunder installerade XXL ett nytt upphämtningstorn, med hjälp från det estländska företaget Cleveron, som erbjuder automatiska lösningar för butiker. Med hjälp av Cleveron kunde XXL bli den första butiken i Norden som levererar onlinebeställningar med en robot.

Tornet ligger mitt i XXL:s butik i shoppingcentret Alna Senter strax utanför Oslo. Det är fem meter högt och 2,5 meter brett.300–400 paket kan placeras på tornets transportband, och 80–90 % av dessa får plats i själva tornet.

Så här fungerar det:
Tornet fungerar på ett ganska enkelt sätt. Det använder teknik och funktioner som redan finns i Consignors programvara, och det har därför varit lätt att skapa en smidig leveransupplevelse. Så här fungerar det:

Paketet placeras på tornets transportband och hittar sedan en bra plats att förvara paketet på inuti tornet.

På vägen in skannas paketet och statusen uppdateras automatiskt i Consignor.

Statusuppdateringen i Consignor aktiverar ett SMS och/eller e-postmeddelande som skickas till kunden för att meddela dem om att paketet är redo för upphämtning. I samma meddelande får kunden två koder som de måste skriva in på tornets tangentbord när de hämtar paketet.

Fördelar och nackdelar
Kunderna använder redan tornet flitigt och har gett positiv återkoppling. Inte nog med att det sparar dem tid, nu kan de även hämta sin beställning utan att behöva förlita sig på någon annan. XXL har dessutom fått en positiv reaktion från personalen: Nu finns det mer tid för kundservice, rådgivning och försäljning, vilket sätter kunden i fokus och ger personalen mindre onödigt manuellt arbete.

Tornet har dock sina begränsningar. Om paketet är större än 45x30x26 cm måste det fortfarande hämtas i kassan. Kunder som vill hämta sin beställning i tornet måste tänka på detta när de beställer.

Det är dessutom oklart om det blir en minskning av extra försäljningar, då kunden kan hämta sitt paket från tornet och vara ute ur butiken igen på endast några minuter. Kim Andre Nilsen berättar att en undersökning kommer att svara på denna fråga i slutet av 2019. Teorin är dock att kunden kan slappna av mer i butiken tack vare att självbetjäningen har implementerats och därför är mer öppen för ytterligare köp.

Under de första tre månaderna 2019 beställdes 40 % av onlinebeställningarna till tornet berättar Kim Andre. ”Trots nackdelarna med självbetjäningsmetoden ger den oss möjlighet att hantera en framtida tillväxt.”

Enkel upphämtning i framtiden

Upphämtningstornet testas just nu, men visar redan lovande tecken för fler implementeringar. Sportbutiken testar just nu även skåp för paketleveranser i butiker i Jessheim, som ligger fyra mil från Oslo, och Majorstua i centrala Oslo.

XXL ligger även i framkant när det gäller att implementera ny teknik i logistiken. Genom att använda RFID-teknik i hela logistikflödet har XXL lyckats förbättra leveransupplevelsen och därmed öka kundnöjdheten. Läs mer om hur XXL drar nytta av RFID i sin logistik.

 

 


Text by Consignor, news@consignor.com

We will keep you updated on delivery. Follow Consignor on linkedin logo