Home · Consignor Plattformen · Kundservice · Spårning av paket
Cost Tracking symbol

Använd Consignor Portal för bland annat Track & Trace

Kunder vill kunna spåra sina paket. Med Consignor Portal går det snabbt och lätt för både dig och dina kunder att spåra försändelser. Consignor Portal ger dig också tillgång till andra användbara kundserviceverktyg.

Parcel tracking

HUR

  • Consignor Portal är molnbaserad, vilket betyder att du och dina kunder kan komma åt den från valfri standardwebbläsare.
  • I Consignor Portal finns all information om försändelserna.
  • Spåra paket och transportörer i Consignor Portal.
  • Få en översikt över försändelserna via Consignor Portals rapporter.

VARFÖR

  • Ständigt uppdaterad information om försändelser.
  • Åtkomst via webbläsare.
  • Få en översikt över försändelserna.
  • Snabb Track & Trace av paket.
  • Förbättra din kundservice.
  • Spåra transportörer i realtid.
  • Använd rapporter och statistik för analyser och i förhandlingar med transportörer.

SÅ HÄR FUNGERAR CONSIGNOR PORTAL

Consignor Portal är en molnbaserad webbtjänst. Den uppdateras fortlöpande med information om försändelserna som har skapats av dig i Consignor. Det innebär att alla försändelsedata automatiskt laddas upp i Consignor Portal. Sedan är de tillgängliga från valfri standardwebbläsare. Med internetåtkomst kan du logga in i Consignor Portal när som helst och var som helst.

SÅ HÄR SPÅRAR MAN PAKET I CONSIGNOR PORTAL

I Consignor Portal kan du söka efter statusen för enskilda försändelser. Om du bara vill se försändelser med en viss status kan du filtrera försändelserna och t.ex. bara visa försändelser som ännu inte levererats.

När du behöver spåra försändelser loggar du in i Consignor Portal och skriver in den aktuella försändelsens ordernummer eller någon annan försändelseinformation som du har i sökfältet. Sedan kan du se var försändelsen befinner sig och vilken status den har. På så sätt kan kundtjänstavdelningen erbjuda snabb Track & Trace till dina kunder. Du kan också se försändelsens status gällande transport, paketering och radar report i Consignor Portal. Dessa rapporter ger dig en översikt över dina försändelser. Du kan exportera spårningsinformationen och rapporterna från Consignor Portal till filer eller andra system, t.ex. CSV, när det behövs.

När dina kunder behöver spåra sina paket på egen hand kan du ge dem en unik länk med vilken de kan spåra sin försändelse. Du kan ge dem tillgång till spårningslänken via ett sms- eller e-postmeddelande. Det går också att skicka spårningslänken via ditt eget system i stället för via Consignor. Vi ställer in ditt Consignor så att data exporteras från Consignor Portal till ditt system. Sedan skickar ditt system ett e-postmeddelande eller sms med en spårningslänk till kunden.

SPÅRNING I REALTID I CONSIGNOR PORTAL

Utöver spårning av paket kan du också spåra de transportörer som använder Scan App i Consignor Portal. Att spåra dina transportörer i realtid är praktiskt om du får en ny hämtningsförfrågan och vill veta vem av dina transportörer som befinner sig i närheten. På så sätt blir din planering effektivare och du kan optimera din kapacitetsfördelning.

 

RAPPORTER OCH STATISTIK I CONSIGNOR PORTAL

I Consignor Portal har du tillgång till olika rapporter och statistik som kan ge dig en översikt över alla dina försändelser som är på väg, levererade eller returnerade. Du kan använda rapporterna bland annat för fakturakontroll och för att se analyser, geografiska transportmönster och populära transportörer. Läs mer om rapporter och statistik i Consignor Portal här.

Om du vill spåra inkommande försändelser i ditt företag kan du använda en kombination av Consignor Portal och Consignor Inbound. Läs mer om Consignor Inbound här.

 

Kontakta oss gärna om du har några frågor rörande Track & Trace och Consignor Portal. Kontakta oss här.

 

Eller besök vår Help Center där du kan läsa mer om Consignor Portal.