Home · Consignor Plattformen · Kundservice · Return Management
Cost Tracking symbol

Optimera din interna och externa returhantering

Return Management i Consignor gör det enkelt för dig och dina kunder att returnera varor. Du avgör vilka returalternativ som uppfyller dina behov bäst och hur returtjänsten kan anpassas till ditt företag.

Här är ett kort videoklipp som visar hur kunder skriver ut returetiketter via din webbplats.

HUR

  • Skapa returetiketter själv eller låt dina kunder skapa dem på ett snabbt och enkelt sätt.
  • Du bestämmer hur returetiketterna ska se ut.
  • Skanna returetiketten på lagret och uppdatera lagerstatusen direkt.
  • All returinformation sparas i Consignor Portal.

VARFÖR

  • Erbjud attraktiva returalternativ.
  • Förbättra din kundservice.
  • Öka försäljningen och få lojala kunder.
  • Få översikt över returnerade varor.
  • Gör den interna returhanteringen snabb och smidig.
  • Spara pengar på returetiketter och returhantering.

VAD ÄR RETURN MANAGEMENT I CONSIGNOR?

Return Management är en tjänst i Consignor som ger dig möjlighet att erbjuda dina kunder attraktiva returalternativ. Du kan skapa returetiketter i olika format i Consignor och dela dem med kunderna via olika kanaler (popup, e-post, webbplats osv.). Samtidigt optimerar Return Management företagets interna returflöde. Du behöver bara skanna returetiketten för att få en översikt över den returnerade försändelsens information. Eftersom du slipper matcha returer med ordernummer sparar du tid. Det är effektivt för dig och bekvämt för din kund.

I takt med att e-handelsmarknaden växer globalt ökar även antalet returer varje år. Oavsett om du arbetar med B2C eller B2B är det viktigt att du både möter kundernas behov av smidiga returalternativ, och att du implementerar effektiva returrutiner internt. Effektiva interna returrutiner ger dig en översikt över returnerade varor, och du kan hantera returer snabbare och hålla kostnaderna nere eftersom returerna kan hanteras på lagret.

SÅ HÄR SKAPAR MAN RETURETIKETTER

Returetiketter kan skapas av din kund eller av dig:

  • Etikett som skapas av kunden via din webbplats
    Du kan låta kunder skriva ut returetiketter via din webbplats på två olika sätt. Det enkla sättet är att använda vår Online Returns Service. Ett lite mer komplicerat sätt är att göra det via Consignor Shipment Server.
  • Använda vår Online Returns Service via Shipment Server
    Dina kunder kan skriva ut returetiketter på din webbplats utan att du behöver göra någonting – enkelt för kunderna samtidigt som du sparar tid och pengar. Du behöver bara placera ett enkelt skript på din webbplats för att dina kunder ska kunna skapa sina egna returetiketter. Skriptet skapar du med tre enkla steg här. Här är ett kort videoklipp som förklarar hur Consignors Online Returns Service fungerar.

Använda Consignor Shipment Server

  • PDF-popup: Kunden skapar en returetikett via din webbplats. Du bestämmer vilken information kunden måste ange, t.ex. ordernummer, namn och adress. Returetiketten skapas sedan och visas automatiskt på skärmen i ett popup-fönster som en PDF-fil som kan skrivas ut. Du kan också bygga in en godkännandeprocedur innan det är möjligt att skriva ut returetiketten. I så fall måste du använda Consignor Shipment Server.
  • Returetikett via e-post:Precis som med PDF-filen i popup-fönstret skapar kunden sin returetikett via din webbplats. Du bestämmer vilken information kunden måste ange, t.ex. ordernummer, namn och adress. Returetiketten kommer i detta fall att skickas via Consignor till kunden som en bilaga i ett e-postmeddelande. Kunden måste sedan skriva ut etiketten själv. Denna lösning kräver att du använder Consignor eller Consignor Shipment Server.

 

Etikett som skapas av dig som avsändare

Om du vill skapa en returetikett har du fyra alternativ:

  • Returetikett med försändelsen:Varje gång du skickar ett paket kan du välja att skriva ut en returetikett direkt och sätta den på produktens förpackning. Då får kunden en utskriven returetikett med den köpta varan och behöver inte aktivt skapa en returetikett om de skulle vilja lämna tillbaka en vara. Det är ett mycket smidigt alternativ för kunden.
  • Automatisk returetikett via e-post:Returetiketten skapas automatiskt och skickas till din kund via e-post när paketet har skickats. Kunden måste då öppna e-postmeddelandet och skriva ut returetiketten om de vill lämna tillbaka en vara. E-postmeddelandet skickas från Consignor precis som andra e-postaviseringar.
  • Returetikett på kundens begäran:Kundservice kan, på kundens begäran, skapa en returetikett via Consignor eller Consignor Ticket. Kunden måste då kontakta kundservice om de vill lämna tillbaka en vara. Din kundservice skapar därefter en returetikett som de skickar till kunden via ett automatiskt e-postmeddelande.
  • Spara returetiketter som filer: Consignor kan skapa returetiketter som filer och spara dem i en mapp. På så sätt kan du använda returetiketten på andra dokument, t.ex. som en BMP-fil som bifogas när fakturan skickas till kunden. Mappen kan också fungera som en databas med returetiketter för kundservice.
    Utöver returetiketter kan du även skapa följesedlar och andra returdokument i Consignor, och du kan utforma dem själv.

INTERNT RETURFLÖDE – SKANNA OCH TA EMOT RETURNERADE VAROR

Med Return Management får du bättre översikt över returnerade varor. Det går att se hur många returförsändelser som är på väg, vilket gör att du kan optimera den arbetsprocess som returerna kräver. Du bestämmer själv vilken information som ska stå på returetiketten eller på följesedeln för att hanteringen av inkommande returförsändelser ska bli så smidig som möjligt. Det kan t.ex. handla om ordernummer, artikelnummer eller ett meddelande till transportören om att paketet ska levereras till en specifik plats. När du tar emot returer på lagret behöver du bara skanna returetiketten för att visa beställningen och försändelsens information. Returinformationen sparas sedan i din returrapport i Consignor Portal.

Du kan också ansluta användningen av Scan App till ditt interna returflöde och på så sätt ge försändelsen en ny status. Detta gör att dina kunder kan följa returproceduren.

 

Kontakta oss gärna här om du har några frågor rörande Return Management.

 

Eller besök vår Help Center där du kan läsa mer om Return Management i Consignor.