Spara tid när du skickar paket, få en översikt över försändelserna och anpassa Consignor till ditt företags behov. Använd våra 6 tips och se till att du har det bästa utgångsläget för att skicka dina paket med Consignor.

1. Spara tid genom att integrera Consignor med dina bakomliggande system

Vi rekommenderar att du integrerar Consignor med din onlinebutik , ditt ERP- eller WMS-system. Om du gör det behöver du inte arbeta i flera system när du skapar sändningar. Det gör arbetet både enklare och mindre tidskrävande för dina anställda eftersom de kan fortsätta att arbeta i de system som de redan är bekanta med, och de behöver bara hantera ett system. Consignor kan integreras med alla system i alla verksamhetstyper. Läs mer om integration här.

2. Anpassa produktionsvyn i Consignor till dina behov

Om du använder en halvautomatisk eller manuell version av Consignor kan det vara bra att anpassa produktionsvyn i Consignor till dina behov. Med halvautomatisk och manuell version av Consignor menas att du arbetar direkt i Consignor när du skapar försändelser. Det går att ta bort och flytta på fälten i produktionsvyn och med hjälp av funktionen Enter Stop kan du bestämma vilka fält som ska vara obligatoriska. Läs mer om hur du anpassar produktionsvyn här.

3. Använd Consignor Portal för Track & Trace

Consignor Portal är en molnbaserad tjänst som löpande uppdateras med information om sändningarna du skapar i Consignor. Portalen är ett utmärkt verktyg för att spåra dina sändningar. Därför rekommenderar vi att du använder Consignor Portal i stället för Consignor On-Premises när du vill spåra dina sändningar, eftersom On-Premises regelbundet måste uppdateras av dig, medan Portal uppdateras automatiskt. Du har Consignor On-Premises om ditt Consignor är installerat lokalt i din IT-miljö, det vill säga om det visas som en ikon på ditt skrivbord. Läs mer om Consignor Portal här.

4. Se till att dina paket är försäkrade ifall en olycka inträffar

Många tror att transportören täcker sändningens hela värde om den skadas eller försvinner under transporten. Så är tyvärr inte fallet. Därför kan det vara en bra idé att försäkra paketen. Med Click’n’Claim i Consignor kan du snabbt och enkelt försäkra dina sändningar direkt i Consignor utan självrisk. Om en olycka inträffar rapporterar du helt enkelt skadorna i Consignor och får ersättning inom 48 timmar. Läs mer om Click’n’Claim här.

5. Få information från transportörerna och följ upp dina sändningar

Consignor kan samla in information om dina sändningar från dina transportörer. Informationen kan innehålla transportkostnader, uppmätt volym och information om skadade och förlorade paket. Du kan använda informationen för att kontrollera om transportörens fraktavgifter och sändningsvolymer motsvarar dina förväntningar. I radar report i Consignor Portal kan du se dina pågående sändningar, och informationen visar när paketet levereras. Kontakta vår kundservice om du vill få returinformation från dina transportörer.

6. Få en översikt över dina försändelser med rapporter och statistik

I Consignor Portal har du tillgång till en mängd rapporter och statistik som ger dig en översikt över dina sändningar (pågående, levererade, transportmönster), fraktkostnader, transportörer, returförsändelser och utbytespallar. På så sätt kan du fatta beslut om dina sändningar gällande exempelvis leveranssätt och transportkostnader baserat på grundlig kunskap om dina transportbehov. Rapporterna är även en bra grund när du ska förhandla med dina transportörer. Läs mer om rapporter i Consignor Portal här.

 


Text av: Consignor redaktionen, news@consignor.com

Vi kommer att hålla dig uppdaterad inom ämnet leverans.
Följ Consignor på twitter logo linkedin logo google plus logo